SELAMAT DATANG


Terima kasih kerana sudi menjengah blog ini. Semoga anda akan memperoleh sesuatu daripada blog ini. Sebarang cadangan dan komen boleh dihantar kepada psssktp@gmail.com.


SKTP

Suka Kerja Tekun Pantas

Saturday, November 27, 2010

UCAPAN ALU-ALUAN GURU BESAR


UCAPAN GURU BESAR

Bersyukur kita ke hadrat Allah SWT kerana dengan rahmatnya, kita dipertemukan kembali dengan semangat dan azam yang baru sebagai pembuka tirai tahun 2010.

Guru- guru yang dihormati,

Sekolah adalah institusi yang dirancang dan diwujudkan mengikut kehendak dan keperluan masyarakat untuk memberikan pendididikan kepada anak- anak secara teratur dan tersusun (Ibrahim Mamat 2001).

Sekolah juga dikatakan sebagai sebuah masyarakat yang kecil karana mempunyai ahlinya yang tersendiri. Setiap ahli mempunyai peranan yang tersendiri dengan mengujudkan aktiviti yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran (P&P). Olehitu sekolah mempunyai objektifnya yang tersendiri sebagai mana visi dan misi yang telah dipersetujui bersama.

Guru- guru yang dihormati,

P&P adalah merupakan nadi dan aktiviti utama sekolah. Ianya merupakan suatu proses yang kompleks yang memerlukan perhatian, penilaian dan kajian yang berterusan. P&P yang berkesan biasanya berlaku sekiranyan guru memberi perhatian dan mengambil kira perbezaan antara diri murid- murid. Perbezaan tersebut meliputi aspek kecergasan (Intelligence), jantina, emosi stail pembelajaran dan latar belakang keluarga. Disamping itu guru mestilah berusaha untuk menjadikan bilik darjah sebagai tempat terbaik untuk semua murid.

Pengajaran yang berkesan di bilik darjah mestilah berbentuk kreatif, menarik, tersusun dan mempunyai perancangan yang terbaik. Jika perkara ini diperaktikan, ia dapat memberi peluang/ ruang kepada murid untuk belajar menggunakan kreativiti mereka tersendiri.

Pengajaran yang berkesan memerlukan guru bersikap pembimbing, penyokong, penunjuk ajar, peransang semangat dan pengalak kepada pembelajaran kendiri murid. Guru yang cemerlang mestilah kelihatan ceria, berminat dengan tugas dan suka kepda pengajaran. Selain itu, guru juga perlu pengalaman dan kemahiran dalam subjek yang diajar teliti dalam pembelajaran dan mempunyai hala tuju yang jelas.

Menurut Sharifah Alwiah Alsagoff (1986) kurukilum difahamkan sebagai perancangan yng merangkumi aktiviti akademik seperti mata pelajaran atau pun kursus dan kegiatan luar bilik darjah seperti kelab dan persatuan. Kokurikulum hendaklah mengadungi aktiviti yang dapat membantu muird- murid mencapai perkembangan dari segi intelek, rohani, emosi jasmani dan sosial (JERIS). Pengalaman – pengalaman yang dirancang itu hendaklah secocok dengan umur, kebolehan, minat dan kematangan.

Oleh itu, guru- guru yang terlibat dengan agihan tugas perlu bertanggungjawab sepenuhnya untuk memikul amanah yang diberikan, bagi memastikan matlamat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi JERIS tercapai sepenuhnya. Selari dengan kehendak JERIS JPNT.”Aktib & Lahap Belajar”.

SEKIAN TERIMA KASIH,

“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”

“BERSAMA MELONJAKKAN PRESTASI PENDIDIKAN

…………………………………..

(HJH HAINI BT. HJ. ABDULLAH)

Guru Besar,

Sekolah Kebangsaan Tanjung Pati,

23000,Dungun, Terengganu.

No comments:

Post a Comment